Klær og utstyr

Dette trenger barna å ha med på tur

Barna trenger en god sekk med støtte i ryggen og klips over brystet, sånn at skulderstroppene ikke sklir ned. Vi ønsker at sekkene er ferdigpakket og at de blir lagt i vinduet i gangen. Barna må bære sekkene sine selv, så ikke pakk for tungt. Matpakken bør inneholde enkel mat, ikke yoghurt eller annen mat som ikke egner seg for tur. Send alltid med tørstedrikk, ved siden av varm drikke. Husk at det er kjekt med et par tynne hansker til kaldere dager.

Turdagene

Bjørnungene er på tur tirsdager eller torsdager med halve gruppa på sin respektive dag og har i tillegg en rullerende gruppe på mandag. Vargtassene drar på tur én dag i uka.

Vi pleier å være i skogen og lager som regel bål fra 15. september til 15. april. Det er bare fantasien som setter grenser for hva man kan grille på bålet, men det er fint om dere ikke sender med mat som må gjennomstekes. Vi foretrekker altså mat med kort oppvarmingstid og som er stekt på forhånd.

Klær og utstyr i barnehagen

Hvis barnet ditt er riktig kledd, kan det være ute i regn, vind eller kulde i timevis uten å fryse. Lær deg de grunnleggende triksene – og du får et fornøyd barn som blir glad i å være ute!

En generell regel er at det er bedre med flere lag tøy enn noen få tykke plagg. Når det er flere lag med klær, blir det luft mellom lagene, og dette isolerer godt og gir samtidig bevegelsesfrihet.

Her er noen tips hva barnet bør ha under dressen/regntøyet:

Det første laget skal holde kroppen tørr, og da er ull ideelt. Superundertøy er også et godt alternativ her. Bomull er ikke like smart, siden slike plagg ofte blir våte og dermed gjør at barnet fryser.

Ull eller fleece i midten: Mellomlaget skal sørge for varmen, og her passer det best med ull eller fleece. Da reguleres varmen godt.

Dress utenpå: Det ytterste laget skal beskytte mot vær og vind, samtidig som det skal puste. En god dress eller regntøy, alt etter vær og føreforhold. Dresser som har gummistykke i baken og på knærne er en god idé. Dresser med fôr som kan tas ut er også smart, da kan dressen brukes både høst, vinter og vår.

Når du skal kjøpe vanter eller votter, bør du tenke på at de ikke skal være til hinder i lek. Tykke polvotter er ofte for klumpete, men det finnes tynnere utgaver som kan brukes. Disse er kanskje ikke like varme, derfor er det lurt å ha mange votteskift liggende. Hele votter er varmere enn fingervanter. En god lue som holder ørene varme er også viktig.

Gode og varme sko eller støvler er en selvfølge. De skal holde føttene tørre og varme, så sørg for at det er god plass til ullsokker. Gummistøvler, gjerne med fôr, er også en selvfølge til bruk vår, sommer og høst. Eventuelt cherrox eller vanntette vinterstøvler. Å bruke ullsokker rett på foten er også en god ide.

Det er også viktig at klærne ikke er for trange. Barna må ha god bevegelsesfrihet når de skal iføres mange lag klær. Hvis det er vanskelig å bevege seg, blir barnet gjerne stående mye stille – med det resultat at det fryser lettere. En ond – og kald – sirkel

Hellerud barnehage
Landeroveien1