Utegruppe og grillhytte

Etablering av ny utegruppe og åpning av grillhytte

Endelig har vi etablert en utegruppe i Hellerud barnehage! Vi har også tatt i bruk vår nye grillhytte. Dette er noe vi har jobbet med en stund og vi gleder oss nå til å forankre visjonen vår (lekende, naturlig og røff) i ennå større grad.

Hva betyr lekende, naturlig og røff? Vi ønsker å være tilstede for barna i øyeblikkene deres og gi dem trygghet, trivsel og glede. Å leke, utfolde og utforske står helt sentralt og vi tror at dette oppnås best ved å være mye ute i naturen.

Her har taklys nettopp blitt montert av én av våre ansatte.

En rullerende utegruppe gir det beste fra to verdener. Nå som utegruppa er operativ ønsker vi at alle barna skal få glede av å være ute, men også har mulighet til å være inne. Derfor har vi foreløpig valgt å rullere, sånn at alle barna får være ute en hel uke i strekk, men at de ellers har mulighet for å gå inn i barnehagen.

Grillhytta har vi satt opp for at utegruppa skal kunne søke ly for vær og vind. De kan spise og lage lunsj, ha samlinger og gjøre andre enkle aktiviteter. Foreksempel lese en bok eller lignende.

Vi håper å kunne videreutvikle konseptet ytterligere med tiden og vil prøve flere spennende ting fremover. Vi tror at utegruppa kommer til å blir populært og ettertraktet både hos store og små.

Særlig bedre måte å markere Friluftslivets uke på finnes vel neppe?